contactformulier

Dit forum is bedoeld voor vragen met betrekking tot WYSIWYG Web Builder.
Post Reply
marenko

contactformulier

Post by marenko »

Pablo
Op onze website kerk-in-gistel-eernegem-oudenburg.be staat er een contactformulier.
Het formulier is ingevuld en werkend. Alleen de autorespons werkt niet zoals het hoort.
In het uitgekleede project die ik naar het support stuur staat het contactformulier.
Daar wordt o.a. de contactpersoon met zijn emailadres ingevuld.
als deze verstuurd wordt krijg ik het uitgestuurde contact in mijn mailbox waarne deze doorgestuurd wordt naar mijn gmailadres.
De autoresponder zou moeten een bericht naar de contactpersoon sturen maar deze komt echter ook terecht in mijn mailbox in plaats van naar de contactpersoon.
Wat is er dan verkeerd gelopen? bij het verzenden van het bericht krijg ik nogthans de Thank you pagina : uw bericht is goed verzonden.
Dus de bevestiging dat de mail goed aangekomen is wordt niet naar de contactpersoon gestuurd.
Ik heb reeds de helpfiles doorlopen en uitgevoerd zoals het moet.
Graag wat verheldering aub.
Pablo

Re: contactformulier

Post by Pablo »

In de autoresponder instellingen heb je als invoerfield 'e-mail' opgeven, maar het veld heet 'email'
marenko

Post by marenko »

Pablo

ik heb dit aangepast naar email Het bericht komt nog steeds niet toe bij de contactpersoon?
Een sceenshot is gestuurd naar support.
Pablo

Post by Pablo »

Het lijkt nu correct.
Wordt de email wel verzonden? Misschien is er een restrictie op de server? Bijvoorbeeld misschien is het 'van' adres niet toegestaan?

Zie ook:
viewtopic.php?t=32967

Als je verder hulp nodig hebt, dan hebn ik de server error log nodig zoals aangegeven in de FAQ.
marenko

Post by marenko »

Pablo

Ik heb de vraag gesteld aan de server van mijn host en kreeg als antwoord:

" Want het gaat hier enkel om het toevoegen van SMTP. Het gaat hier niet om een error, want de mail wordt wel verzonden maar tegengehouden door onze uitgaande mailserver omdat er geen gebruik gemaakt wordt van een SMTP toevoeging."

Als ik kijk naar de mailengine van het formulier dan werkt alleen default. Ik heb alle andere keuzes geprobeerd en loopt het formulier vast.
phpmailer - mail
phpmailer - gmail
phpmailer - sendmail
phpmailer - SMTP

Wat mij ook niet duidelijk is volgende tekst in veel gestelde vragen over formulieren.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het 'van-adres' in het e-mailbericht het ingevoerde e-mailadres in het formulier is?
Als het e-mailinvoerveld van het formulier de naam 'e-mail' heeft, wordt dit gebruikt als het 'van'-adres voor het bericht. Anders wordt het e-mailadres dat in het formulier is geconfigureerd, gebruikt als de afzender van het bericht.
Zorg er dus voor dat het e-mailinvoerveld van uw formulier de naam 'e-mail' heeft (niet 'e-mail' of 'E-mail', maar 'e-mail'!).

In de laatste zin lees ik : " Zorg er dus voor dat het e-mailinvoerveld van uw formulier de naam 'e-mail' heeft (niet 'e-mail' of 'E-mail', maar 'e-mail'!)
het mag niet 'e-mail' maar moet 'e-mail zijn.

Dat is toch hetzelfde????
BaconFries

Post by BaconFries »

In the last sentence I read: "So make sure that the email input field of your form is named 'email' (not 'e-mail' or 'E-mail', but 'e-mail'!)it cannot be 'e-mail' but must be 'e-mail'.
Here's hoping you understand my reply to the above which you have wrongly quoted. It read as the following
So make sure the email input field of in your form has the name 'email' (not 'e-mail' or 'Email', but 'email' !).
Pablo

Post by Pablo »

Het is belangrijk op te weten dat de email wordt verzonden door de server.
Of de email daadwerkelijk wordt verzonden hangt af van je instellingen (die kan alleen je webhost je geven) en eventuele restricties van de server.

Dus wanneer je webhost aangeeft SMTP te gebruiken dan is dat de enige correct instelling. Ik kan zelf niet controleren of dit correct is of niet.

Dus de vraag die je aan de webhost moet stellke is;
wat moet ik invullen in de SMTP instellingen? wat zijn de voorwaarden om een email te kunnen versturen?

'e-mail' is niet hetzelfde als 'email' of 'E-mail'.
marenko

Post by marenko »

Pablo

dank voor de verduidelijking ik leg dit voor aan de server support. Alhoewel ik niet begrijp wat het verschil is in de laatste zin tussen

'e-mail' is niet hetzelfde als 'e-mail' of 'E-mail'.

'e-mail' is niet hetzelfde als 'e-mail' dat is toch hetzelfde woord geschreven? 'e-mail'
Pablo

Post by Pablo »

Het verschil zit in de hoofdletters/kleine letters.
marenko

Post by marenko »

Pablo

Ik blijf maar zoeken naar een oplossing. In bovenstaande topics vroeg u om verder te kunnen helpen om een logbestand.
Deze heb ik gehaald uit direct admin en stuur het naar de support. zou het mogelijk zijn dit even door te nemen, waarvoor dank

Nogmaals als ik de default instelling instel werkt het formulier goed behalve het doorsturen naar de contactpersoon zie bijlage 'default'.
Hierbij kan ik niets instellen
Als ik de instelling PHPmailer instel zie bijlage 'phpmailer' krijg ik de error 500.
Dus ben ik afhankelijk van de defaultinstelling!.
Pablo

Post by Pablo »

De foutmelding in de log geeft aan dat je niet alle bestanden hebt gepubliceerd.
behalve het doorsturen naar de contactpersoon zie bijlage 'default'.
Weet je zeker dat auto responder nu goed is ingesteld? Dus niet 'e-mail' maar 'email'?
marenko

Post by marenko »

Pablo

In Autoresponder staat er email ingevuld in afzendernaam en bij input veldnaam ook 'email'

Normaal zijn alle bestanden gepubliceerd. Ik zou niet weten wat er onbreekt?
Pablo

Post by Pablo »

Volgens de foutmelding ontbreken de PHPMailer bestanden.
Maar het kan ook zijn dat de server deze niet ondersteund omdat de PHP versie te oud is.
marenko

Post by marenko »

Pablo

De server helpdesk gebruikt PHP 8.3 dus denk ik niet te oud.

verder melden ze:
Ik bedoel daar mee te zeggen dat phpmailer() het beste niet gebruikt kan worden omdat we dan geen afleveringen kunnen garanderen.
Dan vrees ik dat we niet kunnen garanderen dat de mail aankomt als SMTP niet aan kan.
In principe werkt phpmailer wel gewoon. Maar zoals gezegd kunnen we geen garantie bieden dat de mail ook echt aankomt omdat dit via onze uitgaande filter gaat. Die wil phpmailer() nog wel eens blokkeren, daar kan ik helaas niets aan veranderen. Vandaar ook het voorstel om SMTP toe te voegen. Ik zie de opties overigens wel uit je screenshot maar die kunnen niet aangepast worden?

Pablo
Hartelijk dank voor inbreng en het helpen uitzoeken van dit probleem. Ik zal voorlopig geen antwoord kunnen geven aan de contactpersoon via het formulier.
Pablo

Post by Pablo »

Volgens de foutmelding ontbreken de PHPMailer bestanden.
Dus ik zou proberen dit eerst op te lossen.
Post Reply